О.М. ДАНИЛЕВСЬКА, доктор філологічних наук, старший науковий співробітник відділу стилістики, культури мови та соціолінгвістики
Інститут української мови НАН України
вул. Михайла Грушевського, 4, м. Київ, 01001
E-mail: od3556261@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-7847-8499
Рубрика: Дослідження
Мова статті: українська
Анотація: У статті окреслено тенденції розвитку мовної ситуації у сфері шкільної освіти у зв’язку зі змінами в змісті навчальних курсів, зумовленими деколонізацією суспільної свідомости. Обґрунтовано підстави застосування поняття «деколонізація» щодо системи освіти. З’ясовано етапи оновлення змісту предметів мовно-літературної, суспільствознавчої і мистецької галузей в умовах повномасштабної війни. Простежено вплив позамовних чинників, зокрема українознавчого складника шкільної освіти, на коливання якісних та оцінних параметрів мовної взаємодії в цій галузі функціювання державної української мови.
Ключові слова: соціолінгвістика, деколонізація суспільної свідомости, мовна свідомість, мовна поведінка, мовна ситуація у шкільній освіті, мовна політика.
УМОВНІ СКОРОЧЕННЯ
Закон, 2023 – Закон України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії». (2023). Офіційний вебпортал Верховної Ради України. https://surli.cc/ylitcv (дата звернення: 17.10.1024).
ЗЛ, 5–9 кл. – Зарубіжна література: програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 5–9 класи (2012 р. зі змінами 2015 – 2017 рр.). https://surl.li/wyetkm (дата звернення: 15.01.2025).
ЗЛ, 10–11 кл. – Зарубіжна література: програма для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (2012 р. зі змінами 2016 р.). https://surl.li/rymqqn (дата звернення: 15.01.2025).
ЗМК – засоби масової комунікації.
ІМЛК, 2023 – Модельна навчальна програма «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури) 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Освіта.UA. https://surl.li/vsrpgr (дата звернення: 13.04.2025).
КМІС – Київський міжнародний інститут соціології.
МОН – Міністерство освіти і науки України.
Опитування, 2023 – Національна мова та культура в Україні: зміни в громадській думці після року війни. Результати опитування. (2023). Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва. http://surl.li/inezc (дата звернення: 01.11.2024).
Опитування, 2025 – Україна єдина: національна належність, ідентичність, мова та державні атрибути – всеукраїнське опитування. Результати опитування (2025). Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва. https://surl.li/wnuhgf (дата звернення: 18.03.2025).
Пресреліз, 2023 – Ставлення до викладання російської мови в українськомовних школах. Пресреліз. (2023). Київський міжнародний інститут соціології. https://surl.li/pqopok (дата звернення: 15.10.2024).
СУМ – Словник української мови: в 11 т. (1970–1980). Київ: Наукова думка.
ЛІТЕРАТУРА
Ґіденс Ентоні. (1999). Соціологія. Київ: Основи.
Данилевська О.М. (2009). Мова в революції та революція в мові: мовна політика Центральної Ради, Гетьманату, Директорії УНР. Київ.
Данилевська О.М. (2019). Українська мова в українській школі на початку ХХІ століття: соціолінгвістичні нариси. Київ: ВД «Києво-Могилянська академія».
Жайворонок В.В. (2007). Українська етнолінгвістика: нариси: навч. посіб. для студ. вищ. закл. Київ: Довіра.
Залізняк Г.М., Соколова С.О. (відп. ред.). (2023). Параметри вивчення мовної ситуації України з погляду соціологів і лінгвістів. С.О. Соколова, М.О. Гонтар, О.М. Данилевська, Г.М. Залізняк, Л.Т. Масенко, О.Г. Руда, В.М. Труб, І.М. Цар, Територіальні та соціокультурні умови функціонування української мови в Україні: монографія (с. 32–50). Київ. (Електронне видання). https://surl.li/bjlxkw
Кочерган М.П. (2003). Загальне мовознавство: підручник. Київ: ВЦ «Академія».
Масенко Л. (2004). Мова і суспільство. Постколоніальний вимір. Київ: ВД «Києво-Могилянська академія».
Масенко Л. (2014). Українська мова в освіті: правові аспекти. Мовні права в сучасному світі: збірник наукових праць (с. 156–162). Ужгород.
Масенко Л. (2021). У Вавилонському полоні. Теми національної та соціальної неволі у драматургії Лесі Українки. Київ: Кліо.
Масенко Л. (2024). «Україна перемогла на полі культури». Про що свідчить суть «русского мира»? Радіо Свобода, 03.03.2024. https://surl.li/tnaszi (дата звернення: 23.11.2024).
Соколова С.О. (2024). Сучасний підхід до вивчення мовної ситуації: слов’янський досвід і українські реалії. Українська мова, 2, 3–29. https://doi.org/10.15407/ukrmova2024.02.003
Ткаченко О.Б. (2014). Українська мова: сьогодення й історична перспектива. Київ: Наукова думка.