• info@ukrmova.iul-nasu.org.ua
  • +38 (044)-278-12-09
  • Print ISSN 1682-3540
  • e-ISSN 2707-5249
» Мовна біографія вчителя в дослідженні динаміки мовної ситуації у шкільній освіті України

Мовна біографія вчителя в дослідженні динаміки мовної ситуації у шкільній освіті України

Мовна біографія вчителя в дослідженні динаміки мовної ситуації у шкільній освіті України
УДК 811.161.2’272:112

О.М. ДАНИЛЕВСЬКА, доктор філологічних наук, старший науковий співробітник відділу стилістики, культури мови та соціолінгвістики
Інститут української мови НАН України
вул. Михайла Грушевського, 4, м. Київ, 01001

E-mail: od3556261@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-7847-8499

Рубрика: Дослідження
Мова статті: українська

Анотація: У статті окреслено тенденції, що свідчать про динаміку мовної ситуації в Україні в умовах російсько-української війни, з’ясовано їхній вплив на сферу шкільної освіти. Обґрунтовано ефективність методу мовних біографій для дослідження соціально детермінованих зв’язків між компонентами мовної ситуації в освітній галузі посттоталітарного суспільства. Мовні біографії вчителів проаналізовано в контексті постколоніальних деформацій мовної ситуації у шкільній освіті.

Ключові слова: мовна біографія, мовна ситуація, мовна політика, мовна особистість, мовна поведінка.

ЛІТЕРАТУРА

Брага І.І. (2019). Мовна біографія білінгва (спроба реконструкції). Закарпатські філологічні студії (вип. 8, т. 1, с. 7–12).
Брицин В.М. (2004). Мовна ситуація. Українська мова. Енциклопедія. Київ: «Українська енциклопедія» ім. М.П. Бажана.
Вишняк О. (2009). Мовна ситуація та статус мов в Україні: дина­міка, проблеми, перспективи (соціологічний аналіз). Київ: Інститут соціології НАН України.
Гриценко П. (2003). Проблема критеріїв оцінки мовної ситуації в Україні в останні десятиліття ХХ століття. Język ukraiński: wspołczesność – historia (s. 15–23).  F. Czyźewski, P. Hrycenko (Red.). Lublin: [б. в.].
Данилевська О.М. (2019). Українська мова в українській школі на початку ХХІ століття: соціолінгвістичні нариси. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія».
Данилевська О.М. (2020). Мовна ситуація в українській шкільній освіті на початку ХХІ століття [автореф. на здобуття наук. ступ. док. філол. наук]. Київ.
Карп’юк О. (уклад.). (2008). Європейське Мовне Портфоліо: Методичне видання. Тернопіль: Лібра Терра.
Кулик В. (2023). Мова та ідентичність в Україні на кінець 2022-го. Збруч.  https://zbruc.eu/node/114247 (дата звернення: 15.08.2023).
Масенко Л. (2008). Мовна ситуація України: соціолінгвістичний аналіз. Мовна політика та мовна ситуація в Україні: Аналіз і рекомендації ( с. 96–131).   Юліане Бестерс-Дільґер (ред.). Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія».
Масенко Л. (2018). Мовний конфлікт в Україні: шляхи розв’язання. Українська мова, 2,  20–35.
Руда О.Г. (2012). Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі: монографія. Київ.
Ткаченко О.Б. (2014). Українська мова: сьогодення й історична перспектива. Київ: Наукова думка.
Цар І. (2022). Мовна біографія єзидки-киянки як приклад мовної адаптації полілінгва в Україні. Мова і міжкультурна комунікація: теорія та практика: зб. матеріалів III Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 25 травня 2022 р.) (с. 178–182). Полтава: ПДАУ.