• info@ukrmova.iul-nasu.org.ua
  • +38 (044)-278-12-09
  • Print ISSN 1682-3540
  • e-ISSN 2707-5249
» Журнал “Українська мова” - № 2 (90) 2024 » Випуски журналу » 2021 » Журнал «Українська мова» – № 4 (80) 2021 » Українознавче виховання учнів у концепції Василя Пачовського

Українознавче виховання учнів у концепції Василя Пачовського

Журнал «Українська мова» – № 4 (80) 2021
УДК 37(091)(477)(092)"19"+811.161.2(091)
С. П. ГІРНЯК, доктор філологічних наук, доцент, професор кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання у початковій школі, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
вул. І. Франка, 24, м. Дрогобич, 82100

E-mail: s.girnjak10@gmail.com
http://orcid.org/0000-0001-7264-0312

Рубрика: Дослідження
Мова статті: українська

Анотація: У статті схарактеризовано концепцію українознавчого виховання учнів у школах Східної Галичини першої третини ХХ ст., яку учасникам Першого Українського Педагогічного Конгресу
у Львові 1935 р. репрезентував Василь Пачовський. Поет, учений і педагог із більш як 25-річним стажем уважав, що базовими навчальними предметами українознавчого спрямування повинні бути українська мова і література, історія, мистецтво, музика та географія, оскільки свідоме українське покоління зможе виховати тільки школа з українською мовою навчання, що пройнята наскрізь національним духом. У розвідці проаналізовано мовні особливості тексту доповіді педагога, зокрема лексичні, окреслено інші прикметні для його ідіолекту мовні засоби.

Ключові слова: українознавство, рідна (українська) мова, Василь Пачовський, Педагогічний Конгрес 1935 р., інтелігенція, національні цінності, історія, виховання.

УМОВНІ СКОРОЧЕННЯ
ЕСУМ Мельничук, О. С., Білодід, І. К., Коломієць, В. Т., Лукінова, Т. Б., Півторак, Г. П., Скляренко, В. Г., Ткаченко, О. Б. (ред.). (1982—2012). Етимологічний словник української мови: в 7 т . Київ: Наукова думка.
ЛЛ 2012 Хобзей, Н., Сімович, К., Ястремська, Т., & Дидик-Меуш, Г. (2012). Лексикон львівський: поважно і на жарт. Львів: Інститут українознавства ім. І. Крипя’ кевичаНАН України.
РУСКЄ Кримський, А., & Єфремов, С. (ред.). (1924—1933). Російсько-український словник: у 3 т. Київ. http://www.r2u.org.ua
СГр. Грінченко, Б. Д. (1907—1909). Словарь української мови: у 4 т . Київ.
СУМ Білодід, І. К. (ред.). Словник української мови: в 11 т . (1970—1980). Київ: Наукова думка.
СЧС 1955 Бойків, І., Ізюмов, О., Калишевський, Г., & Трохименко, М. (1955). Словник чужомовних слів. Нью-Йорк: Видавництво Михайла Борецького.
Ткач І Ткач, Л. (2000). Українська літературна мова на Буковині в кінці XIX — на початку XX ст. Чернівці: Рута.
УСС Огієнко, І. (1924). Український стилістичний словник . Львів: Видання Української книгарні та антикварні.

ЛІТЕРАТУРА
Гірняк, С. П. (2018). Соціолект галицької інтелігенції у формуванні норм української літературної мови (кінець ХІХ — початок ХХ століття). Дрогобич: Посвіт.
Гринченко, Б. (1907). На беспросветном пути. Об украинской школе. Киев: Издательство «Век».
Грінченко, Б. Д. (2013). Яка тепер народня школа на Вкраїні. УЗібрання творів. Педагогічна спадщина (кн. 1, с. 113—151). Київ: Київський університет ім. Б. Грінченка.
Грушевсъкий, М. (1907). Освобождение Россіи и украинскій вопросъ. СПБ.
Книш, А. (2016). Захоронка (дитячий садок) Рідної Школи у Хоросно Старому. Фотографії старого Львова. http://photo-lviv.in.ua/zahoronka-dytyachyj-sadok-ridnoji-shkoly-u-horosno-staromu/
Пачовський, В. (1938). Українознавство у вихованні молоді. У Перший Український Педаґоґічний Конґрес, 1935. Львів: Рідна школа.
Перший Український Педаґоґічний Конґрес, 1935. (1938). Львів: Рідна школа.
Товариство Взаїмна Поміч Українського Вчительства 1905—1930. (1932). Львів: Наклад «Взаїмної помочі Українського вчительства».
Франко, І. (1986). Листи Івана Франка 1886 р. У І. Франко, Зібрання творів у 50-ти томах (т. 49: Листи (1886—1894), с. 8—11). Київ: Наукова думка.
Центральний державний історичний архів України, м. Львів: Путівник. (2001). Львів — Київ.